Colònies i estades
Les nostres programacions són obertes i flexibles, ja que oferim propostes concretes per a cada edat i ens adaptem a allò que cada escola vol realitzar.
Els responsables del departament de monitors realitzen una visita prèvia a fi de concretar les activitats i adaptar-les al màxim a les vostres necessitats. Totes les nostres activitats estan dissenyades seguint la nostra línia pedagògica, i a partir d’uns objectius en funció de l’estada i sobretot adaptats a l’edat dels nens i nenes.
Els principis d’actuació sobre els quals es basen les nostres propostes són:
Els protagonistes són els nois i noies
Entenem que el protagonisme de les activitats no ha de recaure ni en els monitors ni en l’equip de mestres sinó en els nois i noies. Per això totes i cadascuna de les nostres propostes han estat dissenyades pensant en ells. Apostem per fer activitats vivencials on els nois i noies siguin els veritables protagonistes i on el paper dels monitors és el d’acompanyar-los i facilitar el propi creixement a partir de les experiències viscudes.
Seguretat i responsabilitat
Totes les nostres activitats es duen a terme prioritzant la seguretat dels participants i de les persones que les organitzen. El treball en petit grup, la responsabilitat dels equips de monitors, l’ús de materials adequats a cada edat i l’experiència adquirida al llarg de 45 anys al servei de les escoles, a la fi de garantir en primer lloc la seguretat de les persones.
Innovació i qualitat
Partint dels interessos i necessitats dels nois i noies de cada edat hem estructurat unes propostes per cada cicle. El disseny de les activitats i el material que farem servir ha estat pensat de manera que l’aprenentatge sigui vivencial i atractiu pels alumnes.
Propostes clares i programació a mida de les activitats
Darrera de cadascuna de les nostres propostes hi ha un conjunt d’objectius i finalitats ben definits. Per això cada activitat té establertes pautes clares sobre qui, com, quan i on s’han de fer. Les nostres propostes però són obertes a fi d’adaptar-se al màxim a les necessitats de cada centre.
Objectius generals
El nostre tarannà ens fa prioritzar tot un seguit d’aspectes que configuren el nostre estil, aquestes fites són els objectius generals que marquen tot el nostre treball pedagògic. Per dissenyar els nostres productes ens basem en les necessitats i els interessos de cada edat. Així poden escollir la dinàmica més adient per gaudir i aprendre amb les activitats.
aula2 pretén donar una línia pedagògica a tota la seva oferta d’activitats i projectes. Així doncs totes les nostres activitats pretenen assolir els objectius següents:
Educar en els tres àmbits de la persona
Entenem l’educació com un procés global on la persona ha de desenvolupar totes les seves potencialitats intel·lectuals, físiques i psicològiques. Classifiquem tots aquests aprenentatges en tres àmbits:
- Saber: realitzem activitats dotades de contingut que posin a prova els coneixements i siguin una font d’aprenentatge.
- Saber ser: treballar les actituds envers els altres i l’entorn.
- Saber fer: aprendre estratègies i habilitats necessàries tot desenvolupant els propis procediments.
Potenciar el coneixement de l'entorn natural
El respecte envers el medi ambient és un dels eixos transversals de l’escola. La societat actual està molt sensibilitzada amb la conservació de l’entorn; per poder respectar i desenvolupar actituds positives envers la natura, cal potenciar-ne el seu coneixement. Els infants podran aprofitar les colònies per entrar en contacte amb la natura, conèixer-la bé i aprendre a gaudir-ne tot respectant-la.
Fomentar el bon desenvolupament de les relacions interpersonals
Volem potenciar els valors socials que sovint s’anomenen i poques vegades es posen en pràctica. Aquests són la companyonia, la participació, la cooperació, el diàleg, la solidaritat, el treball en equip...
Treballar els hàbits de respecte, ordre i higiene
Els monitors, com a educadors que són, tenen l’objectiu d’aconseguir que els nens i nenes assumeixin les responsabilitats d’ordre o higiene personal i de respecte al medi, els companys i el material.
Potenciar la creativitat del col·lectiu i de cada nen
Volem potenciar la capacitat de resposta davant diferents situacions. Volem que els nens/es s’hagin d’enfrontar a situacions que els hi demanen aplicar la seva creativitat tan individualment com grupal.
Potenciar el coneixement de l’entorn geogràfic (físic, social i cultural)
Per ser part d’una societat cal conèixer la seva història, llegendes i tradicions. Dins del context de cada activitat, fomentem el coneixement del medi social proper a l’alumne.
ORGANITZACIÓ DE LES COLÒNIES
Servei integral
Ens fem càrrec del ritme global de la colònia, portem a terme activitats i participem amb vosaltres del temps lliure, i us recolzem amb el treball dels hàbits, col·laborant a la feina d’organització de les habitacions.
Els nostres monitors participen de tota l’estada, des de la sortida de l’escola fins el retorn. Tot i això, per poder mantenir el bon ritme i la qualitat de l’estada necessiten descansar adequadament per la nit (dormint separats dels nens) i tenir un espai de descans a l’hora dels àpats.
Amb tot això aconseguim que els nens i nenes percebin els monitors com a persones properes i divertides. Així aconseguim que tinguin un punt de referència clar durant totes les colònies.
Un director/a responsable de l’activitat
Els monitors estan coordinats per un responsable que vetlla pel bon funcionament de tota l’activitat, fa de nexe amb l’equip de mestres, amb els responsables de la casa i soluciona els possibles imprevistos.
L’atesa: la ràtio monitor/nen
Per una millor atesa dels nois i noies treballem amb una ràtio que permet personalitzar molt més l’atenció a cada nen. Per nosaltres l’atesa és indispensable per oferir un seguiment de qualitat. Segons l’edat la ràtio varia:
- Llar d’infants: un monitor/a cada 10 nens/es
- Educació infantil: un monitor/a cada 12 nens/es
- Cicle inicial: un monitor/a cada 13 nens/es
- Cicle mitjà: un monitor/a cada 14 nens/es
- Cicle superior i ESO: un monitor/a cada 15 nens/es
L’ambientació
La motivació és un element indispensable per dotar de sentit les activitats, mitjançant els centres d’interès introduïm als nois en una realitat que afavoreix l’aprenentatge. Els nois i noies coneixen personatges ambientats que els proposen reptes, els ajuden i que en definitiva desperten, encara més, l’interès dels nens pel que estan fent. Per a cada cicle hi ha diverses propostes d’ambientacions.
Varietat d’estratègies i activitats
Quan plantegem una activitat des de la globalitat, intentem diferenciar al màxim cada part de les activitats i utilitzar diferents dinàmiques per trencar la rutina i assegurar la motivació. Els principals tipus d’activitats són: gimcanes, tallers, jocs de pistes, vetllades, jocs de dramatització, expressió corporal, activitats de treball en petit grup, música i jocs de nit.
Material
Tot el material necessari per a realitzar les activitats està pressupostat i va a càrrec nostre.
Transport
L’equip de monitors surt des de l’escola el dia que comencen les colònies, fent el viatge d’autocar amb el grup. El retorn es realitza de la mateixa manera. Per tant, els grups disposaran de l’equip de monitors des del primer moment de la colònia.